השולחן העגול המשרד החינוך: מעבר חטיבות הביניים לניהול עצמי 


שולחן עגול במשרד החינוך: מעבר חטיבות הביניים לניהול עצמי

תהליך היוועצות לקראת מעבר חטיבות הביניים העצמאיות לניהול עצמי

השולחן העגול המשרד החינוך: מעבר חטיבות הביניים לניהול עצמי

במסגרת ליווי השולחן העגול הבין מגזרי במשרד החינוך, ליווה שיתופים מהלך שיתוף בנושא מעבר חטיבות הביניים לניהול עצמי. תהליך היוועצות נעשה על מנת לרכז את הידע, ההצלחות והקשיים של יישום ה"ניהול העצמי" בבתי הספר של החינוך היסודי, ובמקביל לזהות את המאפיינים והאתגרים של יישום הרפורמה בחטיבות הביניים.

התהליך החל במטרה לגבש תכנית מיטבית להרחבת ה"ניהול העצמי" לכלל חטיבות הביניים במערכת החינוך, ליצור שפה אחידה של מושגי ה"ניהול העצמי" בשכבות הגיל השונות, לפעול בצורה מתואמת ולייצר ממשקי עבודה מועילים. תהליך התכנון נערך מתוך תפיסה של שיתוף, תיאום ואיגום כוחות עם כלל שותפי התפקיד הרלבנטיים.

במסגרת תהליך השיתוף התקיימו שני מפגשי היוועצות, וכן שיתוף מקוון בו השתתפו מגוון בעלי עניין ממשרד החינוך, רשויות מקומיות, חטיבות ביניים ובתי ספר יסודיים ברחבי הארץ.

רקע למהלך

בעולם המערבי בכלל, ובישראל בפרט, מתחזקות התפיסות בדבר הגברת הסמכות והאחריות של בתי הספר לתוצרים החינוכיים שלהם. מהמנהלים וסגלי החינוך מצופה לעמוד בתפוקות, לשפר את ההישגים הלימודיים ואת האקלים החינוכי בבית הספר ולעמוד בסטנדרטים ארציים ובינלאומיים.

הגישה הרווחות כיום היא כי מתן אוטונומיה וסמכות לבתי הספר, תוך העברת משאבים אליהם, תתרום משמעותית לשיפור ההישגים והאקלים החינוכי. הנחות היסוד הן, ראשית, שהידע מצוי הכי קרוב לתלמיד וכי צרכי התלמידים משתנים. ביה"ס, על צוות מוריו ומנהליו, יודע לזהות טוב ביותר מהן הצרכים ומהן המענים המתאימים לתלמידים ויש לאפשר לו את המשאבים, הכלים והגמישות לתת מענה מהיר ומגוון לצרכי התלמידים.

איגום המשאבים והאוטונומיה התקציבית תאפשר ייעול והקצאת משאבים בהלימה גבוהה יותר למטרות הפדגוגיות. בנוסף, הרחבת האוטונומיה והסמכות מעצימה את מנהלי בתי הספר והמורים. המוטיבציה, היצירתיות ושביעות הרצון עולה בקרב מנהלים ומורים שמרגישים שיש בידם את הכלים והמקום לממש את המקצועיות שלהם. לבסוף, מתן אוטונומיה וסמכות לביה"ס מאפשרת גם לדרוש מביה"ס להיות מחויב ואחראי לתוצרים החינוכיים שלו.

להמשך קריאה
פעילות אחרונה
22.03.2018
מפגש היוועצות שני

המפגש עסק בעיבוד ומיצוי נקודות המבט השונות של בעלי התפקידים במעבר לניהול עצמי, עבודה משותפת על תכנית העבודה והכשרת הלבבות לקראת ההמשך

לסיכום המפגש לחצו כאן
מפגש היוועצות שני
18.02.2018
שיתוף מקוון: מעבר מיטבי לניהול עצמי בחט"ב

התקיים דיון מקוון במסגרתו ענו המשתתפים על השאלה: "מה יסייע לך במעבר מיטבי לניהול עצמי?"

למצגת סיכום תכני המהלך המקוון והתייחסויות הצוות לחצו כאן
שיתוף מקוון: מעבר מיטבי לניהול עצמי בחט''ב
01.02.2018
מפגש היוועצות ראשון

במפגש השתתפו  כחמישים נציגות ונציגי משרד החינוך, רשויות מקומיות וועדי הורים.

לסיכום המפגש לחצו כאן
מפגש היוועצות ראשון
ללוח הפעילות ורשימת המפגשים
הצוות המקצועי
ד''ר בת חן וינהבר

ד"ר בת חן וינהבר

יועצת בכירה לתהליכי שיתוף

בת חן בעלת תואר שלישי בניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן ותואר ראשון ושני בחינוך. בעלת ניסיון עשיר בניהול צוותי משימה ופיתוח בין-מגזריים וכן בתהליכי גישור והנחיה. מנהלת תכנית "מפרש"- חממה ליזמות חינוכית. מייעצת, מנחה ומלווה מגוון ארגונים בתחומים של ייזום פרויקטים חדשניים, הובלת שינויים בתחום מערכות חינוך בישראל, ארגון וניהול ידע. בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם מערכת החינוך במגזר הציבורי (מטה המשרד, פיקוח, מנהלי בתי ספר, מורים ומנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות).

ד''ר גלי סמבירא

ד"ר גלי סמבירא

יועצת בכירה לתהליכי שיתוף

ראש תוכנית 120, עתודה פוליטית רב תרבותית לשותפות חברתית חדשה במכון שחרית. לשעבר, מנהלת מקצועית של שיתופים בהפעלת השולחן הממשקי מהיווסדו, וכן בתהליכים של השולחן העגול לפיתוח אזורי-כלכלי של משרד התמ"ת, השותפות הבין-מגזרית לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות. בעברה, סמנכ"לית קרן אורן, ראש תחום נערות בסיכון במיזם יניב ומנהלת הפנימייה בשדה בוקר. בעלת תואר שלישי בלימודי מגדר, ותואר שני בפסיכולוגיה תעשייתית, באוניברסיטת בר אילן. 

מירי יעקובי-הורוביץ

מירי יעקובי-הורוביץ

מנהלת תהליכי שיתוף בממשלה

מירי עובדת בשיתופים מאז שנתו הראשונה, ושימשה כמנהלת פיתוח וידע. מירי הקימה את אתר האינטרנט ומאגרי הידע של שיתופים, והובילה את מערך פיתוח הידע ואת תהליכי הפיתוח בשיתופים, בהם פיתוח תורת הניהול החברתי, פיתוח ידע בתהליכי שיח בין-מגזרי, מרחבי השפעה וקולקטיב אימפקט. בין השנים 2011-2006 שימשה עורכת משנה של כתב העת "חברה אזרחית ומגזר שלישי בישראל". לפני כן עבדה כחוקרת במרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי, והיתה פעילה ומתנדבת בתנועת דרור ישראל. למירי MA בהצטיינות במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב במסגרת המגמה לניהול מלכ"רים, ו-B.Ed בחינוך מהמכללה האקדמית בית ברל.  miri@sheatufim.org.il

קארן אייזנברג

קארן אייזנברג

רכזת תהליכי שיתוף

קארן היא סטודנטית שנה ב' לתואר שני בהתנהגות ופיתוח ארגונים במרכז הבינתחומי הרצליה (IDC). במקביל לעבודתה בשיתופים משמשת קארן כעוזרת הוראה במרכז הבינתחומי הרצליה בקורסים לשיטות מחקר וניהול. בעברה עבדה כרכזת במועדון נוער וכמאבחנת במשטרת ישראל. במסגרת תפקידיה השונים צברה קארן ניסיון רב בניתוח ועיבוד נתונים, בכתיבה ובהובלה וריכוז של תהליכים לוגיסטיים ואסטרטגיים. karen@sheatufim.org.il

אילה הורביץ

אילה הורביץ

מנהלת מדיה דיגיטלית

לאילה ניסיון רב בפיתוח וניהול תוכן ברשת. בתפקידיה הקודמים ניהלה והקימה פלטפורמות אינטרנטיות, תוכן ומדיה חברתית עבור חברות עסקיות, מוסדות ציבוריים וארגוני מגזר שלישי. בעברה שימשה כמנהלת מדורים ועורכת בעיתון כלכליסט, ולפני כן ככתבת ועורכת בתחומי הכלכלה, שיווק וצרכנות באתר nrg ובעיתון מעריב. לאילה BA בתקשורת וסוצילוגיה ו-MA בתקשורת עם התמחות במדיה מאוניברסיטת חיפה. ayala@sheatufim.org.il