להוביל קולקטיב אימפקט
המשימה הראשונה
בשנת 2013, לאור הירידה החדה במספר התלמידים.ות הבוחרים במקצועות ה-STEM, הוקמה יוזמת 5פי2 במטרה לקדם מצוינות בחינוך המדעי-טכנולוגי, כמנוע לפיתוח תרבות כללית של מצוינות.
כ-100 ארגונים מובילים מהסקטור הציבורי, החברתי, הפילנתרופי והעסקי, חברו יחד כדי להציב את ישראל כאחת מ-15 המדינות המובילות בעולם באיכות החינוך בתחום ה-STEM.
המשימה המשותפת הראשונה שהוגדרה – הכפלת מספר התלמידים והתלמידות העוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל,
הושגה תוך חמש שנים. במקביל נרשמה עליה משמעותית במספר הניגשים ל-5 יחידות לימוד במקצועות הפיסיקה והכימיה.
פעולות היוזמה והשגת היעדים הציבו את המצוינות בחינוך המדעי טכנולוגי על סדר היום הציבורי בישראל.
המספרים
מנתוני דו"ח הוועדה הבין-משרדית להגדלת ההון האנושי להייטק שפורסמו בנובמבר 2022 וממחקר פיז"ה, עלו נתונים מדאיגים בנוגע לתלמידי ותלמידות ישראל:
9%
בגרות ברמת 5 יח"ל באנגלית, מתמטיקה, פיזיקה ו/או מדעי המחשב
9%
11% מצטיינים דוברי עברית מול 1% מצטיינים דוברי ערבית
31
מתוך 35 מדינות OECD שהשתתפו במחקר פיז"ה 2018
1
על פי נתוני מחקר פיז"ה משנת 2018
המשימה החדשה - TOP15
משהושגה המטרה הראשונה ב-5פי2, הוחלט להתמקד במשימה החדשה בהגדלת שיעורי המצוינות של תלמידי/ות החט"ב במקצועות ה-STEM.
בשנת 2021 ניסחה ועדת ההיגוי של היוזמה, בהובלת ארגון השדרה, משימה חדשה ששמה למטרה להקנות לתלמידי ותלמידות ישראל את המיומנויות החיוניות למצוינות בתחום המדעי-טכנולוגי – אלו אשר יאפשרו את השתלבותם המיטבית בצבא, באקדמיה ובתעסוקה.
המשימה ביקשה להתמקד בתלמידות ובתלמידי חטיבות הביניים, בפריפריה ובחברה הערבית. על מיקוד נוסף הוחלט בשנת 2022- הרחבת כיתות העתודה המדעית-טכנולוגית (עמ"ט), גם הוא במיקוד פריפריה וחברה ערבית.
יוזמת TOP15 פעלה להשגת מטרות אלו עד לסגירתה בסוף שנת 2023.
כיווני פעולה מרכזיים
היוזמה בחרה להתמקד בארבעה כיווני פעולה
הרחבת כיתות עמ"ט
מהלך לאומי להגדלה משמעותית של מספר הכיתות בפריפריה ובחברה הערבית
בשיתוף עם משרד החינוך, ובשילוב המגזר העסקי כמעטפת תומכת למהלך
מהלך נגב
הכפלת כיתות עמ"ט, מיצוב דמות המורה והטמעת הוראת מיומנויות בצוותי ההוראה
קידום מצוינות בחברה ערבית
קידום שינוי מערכתי להרחבת מעגל המצוינות בחברה הערבית
תוך מיקוד במורים ומורות ובפיתוח ההוראה
טיפול במחסור במורים
קידום פתרונות למחסור במורים במקצועות STEM
באמצעות מעורבות של המגזר העסקי
מודל הפעולה
היוזמה פעלה בגישת קולקטיב אימפקט – אסטרטגיה לפתרון בעיות חברתית מורכבות, אשר פתרונן מחייב מהלך רב-מגזרי מתואם
שיתופים, כארגון שידרה מקצועי, הוביל למידה של הבעיה לעומק וחיבר בין כלל השחקנים הרלוונטיים ליצירת רשת שותפים. הרשת התוותה את האסטרטגיה ליצירת המענים הדרושים, ווידאה את יישומם. התהליך התבסס על חתירה להשגת יעדים מוגדרים ולווה במדידה של אימפקט, כדי להבטיח מענה ארוך טווח ובר קיימא ויוביל לשינוי מערכתי מהותי.
השותפים שלנו
רשת השותפים הרחבה והרב-מגזרית של יוזמת TOP15 כללה כ-150 שותפים מכלל המגזרים: הציבורי, העסקי, החברתי, האקדמיה והפילנתרופיה
רוצה לדעת עוד על יוזמת TOP15?
כל הידע, הפעולות וההישגים של היוזמה זמינים באתר האינטרנט: TOP15.org.il
המשימה הראשונה
בשנת 2013, לאור הירידה החדה במספר התלמידים.ות הבוחרים במקצועות ה-STEM, הוקמה יוזמת 5פי2 במטרה לקדם מצוינות בחינוך המדעי-טכנולוגי, כמנוע לפיתוח תרבות כללית של מצוינות.
כ-100 ארגונים מובילים מהסקטור הציבורי, החברתי, הפילנתרופי והעסקי, חברו יחד כדי להציב את ישראל כאחת מ-15 המדינות המובילות בעולם באיכות החינוך בתחום ה-STEM.
המשימה המשותפת הראשונה שהוגדרה – הכפלת מספר התלמידים והתלמידות העוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל,
הושגה תוך חמש שנים. במקביל נרשמה עליה משמעותית במספר הניגשים ל-5 יחידות לימוד במקצועות הפיסיקה והכימיה.
פעולות היוזמה והשגת היעדים הציבו את המצוינות בחינוך המדעי טכנולוגי על סדר היום הציבורי בישראל.
המספרים
מנתוני דו"ח הוועדה הבין-משרדית להגדלת ההון האנושי להייטק שפורסמו בנובמבר 2022 וממחקר פיז"ה, עלו נתונים מדאיגים בנוגע לתלמידי ותלמידות ישראל:
9%
מבוגרי ובוגרות מערכת החינוך מסיימים עם תעודת בגרות "טק"
בגרות ברמת 5 יח"ל באנגלית, מתמטיקה, פיזיקה ו/או מדעי המחשב
9%
מהבוגרים והבוגרות בכלל האוכלוסיה מצטיינים באוריינות מתמטית במחקר פיז"ה
11% מצטיינים דוברי עברית מול 1% מצטיינים דוברי ערבית
31
מיקום ישראל בשיעור ההצטיינות באוריינות מתמטית
מתוך 35 מדינות OECD שהשתתפו במחקר פיז"ה 2018
1
מיקום ישראל בדירוג פיז"ה בפער בין הישגי תלמידים מצטיינים למתקשים
על פי נתוני מחקר פיז"ה משנת 2018
המשימה החדשה - TOP15
משהושגה המטרה הראשונה ב-5פי2, הוחלט להתמקד במשימה החדשה בהגדלת שיעורי המצוינות של תלמידי/ות החט"ב במקצועות ה-STEM.
בשנת 2021 ניסחה ועדת ההיגוי של היוזמה, בהובלת ארגון השדרה, משימה חדשה ששמה למטרה להקנות לתלמידי ותלמידות ישראל את המיומנויות החיוניות למצוינות בתחום המדעי-טכנולוגי – אלו אשר יאפשרו את השתלבותם המיטבית בצבא, באקדמיה ובתעסוקה.
המשימה ביקשה להתמקד בתלמידות ובתלמידי חטיבות הביניים, בפריפריה ובחברה הערבית. על מיקוד נוסף הוחלט בשנת 2022- הרחבת כיתות העתודה המדעית-טכנולוגית (עמ"ט), גם הוא במיקוד פריפריה וחברה ערבית.
יוזמת TOP15 פעלה להשגת מטרות אלו עד לסגירתה בסוף שנת 2023.
כיווני פעולה מרכזיים
היוזמה בחרה להתמקד בארבעה כיווני פעולה
הרחבת כיתות עמ"ט
מהלך לאומי להגדלה משמעותית של מספר הכיתות בפריפריה ובחברה הערבית
בשיתוף עם משרד החינוך, ובשילוב המגזר העסקי כמעטפת תומכת למהלך
מהלך נגב
הכפלת כיתות עמ"ט, מיצוב דמות המורה והטמעת הוראת מיומנויות בצוותי ההוראה
קידום מצוינות בחברה ערבית
קידום שינוי מערכתי להרחבת מעגל המצוינות בחברה הערבית
תוך מיקוד במורים ומורות ובפיתוח ההוראה
טיפול במחסור במורים
קידום פתרונות למחסור במורים במקצועות STEM
באמצעות מעורבות של המגזר העסקי
מודל פעולה
היוזמה פעלה בגישת קולקטיב אימפקט – אסטרטגיה לפתרון בעיות חברתית מורכבות, אשר פתרונן מחייב מהלך רב-מגזרי מתואם
שיתופים, כארגון שידרה מקצועי, הוביל למידה של הבעיה לעומק וחיבר בין כלל השחקנים הרלוונטיים ליצירת רשת שותפים. הרשת התוותה את האסטרטגיה ליצירת המענים הדרושים, ווידאה את יישומם. התהליך התבסס על חתירה להשגת יעדים מוגדרים ולווה במדידה של אימפקט, כדי להבטיח מענה ארוך טווח ובר קיימא ויוביל לשינוי מערכתי מהותי.
השותפים שלנו
רשת השותפים הרחבה והרב-מגזרית של יוזמת TOP15 כללה כ-150 שותפים מכלל המגזרים: הציבורי, העסקי, החברתי, האקדמיה והפילנתרופיה
כל הידע, הפעולות וההישגים של היוזמה זמינים באתר האינטרנט: TOP15.org.il