קשישים-סיעודיים

מבקר המדינה: שיתוף הציבור בנושא קשישים סיעודיים

תהליך שיתוף הציבור במסגרת דוח ביקורת בנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים בקהילה

לראשונה בישראל, משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ביצע כחלק מתהליך הביקורת, הליך מובנה של שיתוף הציבור, ופנה לציבור הרחב לשם קבלת התייחסותו לנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים. ארגון שיתופים נבחר להיות הגוף המתכנן והמבצע של תהליף שיתוף הציבור עבור משרד המבקר.

מטרת השיתוף היתה שילוב קולם של קשישים הזכאים לגמלת סיעוד ובני משפחותיהם בתהליך הביקורת, כאשר הממצאים שעלו סייעו בטיוב תהליך הביקורת.

התייחסות הציבור התקבלה באמצעות סקרים, ראיונות וקבוצות מיקוד. במסגרת זאת, הופץ שאלון מקוון שיועד לבני משפחתם של קשישים סיעודיים, בשפה העברית והערבית. כ-600 איש ענו על השאלון, שהופץ במדיה החברתית ובאמצעי התקשורת. עבודת הביקורת התפרסמה בחודש אוקטובר 2017.

רקע למהלך

העלייה בתוחלת החיים הביאה לגידול בשיעור הקשישים בישראל, אולם רבים מהם סובלים מבעיות בריאות ומירידה בתפקוד הפיזי, האינטלקטואלי והנפשי. קשישים אלו זקוקים לשירותי תמיכה רבים יותר לעומת אוכלוסיות אחרות. חלקם נזקק לסיוע מקיף ומתמיד בתפקוד היום-יומי ואף להשגחה בכל שעות היממה, ומצבם הכלכלי של רבים מהם אינו טוב.

המוסד לביטוח לאומי קובע אילו קשישים זכאים לקבל גמלת סיעוד, ואת גובה הגמלה בהתאם להכנסותיו ולמצבו התפקודי של הקשיש הסיעודי. הגמלה יכולה להינתן כשירותי סיעוד (גמלה בעין) או כגמלה כספית. השירות העיקרי מבין שירותי הסיעוד הוא טיפול אישי בהיקף של עד 22 שעות שבועיות באמצעות מטפלים שמועסקים על ידי חברות סיעוד שזכו במכרז שפרסם הביטוח הלאומי. ב-2015 שילם הביטוח הלאומי כ-5.6 מיליארד ש"ח בגין גמלאות סיעוד עבור כ-160,000 זכאים – 17.5% מכלל הקשישים.

 

עוד תהליכי שיתוף

ליצירת קשר

קשישים-סיעודיים

מבקר המדינה: שיתוף הציבור בנושא קשישים סיעודיים

תהליך שיתוף הציבור במסגרת דוח ביקורת בנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים בקהילה

לראשונה בישראל, משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ביצע כחלק מתהליך הביקורת, הליך מובנה של שיתוף הציבור, ופנה לציבור הרחב לשם קבלת התייחסותו לנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים. ארגון שיתופים נבחר להיות הגוף המתכנן והמבצע של תהליף שיתוף הציבור עבור משרד המבקר.

מטרת השיתוף היתה שילוב קולם של קשישים הזכאים לגמלת סיעוד ובני משפחותיהם בתהליך הביקורת, כאשר הממצאים שעלו סייעו בטיוב תהליך הביקורת.

התייחסות הציבור התקבלה באמצעות סקרים, ראיונות וקבוצות מיקוד. במסגרת זאת, הופץ שאלון מקוון שיועד לבני משפחתם של קשישים סיעודיים, בשפה העברית והערבית. כ-600 איש ענו על השאלון, שהופץ במדיה החברתית ובאמצעי התקשורת. עבודת הביקורת התפרסמה בחודש אוקטובר 2017.

רקע למהלך

העלייה בתוחלת החיים הביאה לגידול בשיעור הקשישים בישראל, אולם רבים מהם סובלים מבעיות בריאות ומירידה בתפקוד הפיזי, האינטלקטואלי והנפשי. קשישים אלו זקוקים לשירותי תמיכה רבים יותר לעומת אוכלוסיות אחרות. חלקם נזקק לסיוע מקיף ומתמיד בתפקוד היום-יומי ואף להשגחה בכל שעות היממה, ומצבם הכלכלי של רבים מהם אינו טוב.

המוסד לביטוח לאומי קובע אילו קשישים זכאים לקבל גמלת סיעוד, ואת גובה הגמלה בהתאם להכנסותיו ולמצבו התפקודי של הקשיש הסיעודי. הגמלה יכולה להינתן כשירותי סיעוד (גמלה בעין) או כגמלה כספית. השירות העיקרי מבין שירותי הסיעוד הוא טיפול אישי בהיקף של עד 22 שעות שבועיות באמצעות מטפלים שמועסקים על ידי חברות סיעוד שזכו במכרז שפרסם הביטוח הלאומי. ב-2015 שילם הביטוח הלאומי כ-5.6 מיליארד ש"ח בגין גמלאות סיעוד עבור כ-160,000 זכאים – 17.5% מכלל הקשישים.

 

עוד תהליכי שיתוף

ליצירת קשר

חיפוש