5פי2 – היוזמה להרחבת מעגל המצוינות 


יוזמת TOP15 להרחבת מעגל המצוינות

יוזמה בין-מגזרית לקידום המצוינות של תלמידי ישראל בתחום החינוך המדעי-טכנולוגי 

יוזמת TOP15 להרחבת מעגל המצוינות

יוזמת TOP15 (או בשמה הקודם יוזמת 5פי2) קמה בשנת 2013 במטרה לקדם מצוינות בחינוך המדעי-טכנולוגי כמנועTOP15 עברית ערבית לפיתוח תרבות כללית של מצוינות, תוך צמצום פערים ומתן הזדמנויות שוות.

הירידה החדה במספר התלמידים והבוגרים בתחום המדעי-טכנולוגי והבחירה הפוחתת במצוינות היו לאתגר לאומי-חברתי ויצרו תחושת דחיפות לפעולה. במטרה להביא לשינוי מערכתי ברמה הלאומית חברו כ-100 ארגונים מובילים מכלל המגזרים בחברה הישראלית – הציבורי, החברתי, הפילנתרופי והעסקי, להובלת יוזמה משותפת.

חזון היוזמה ביקש להציב את ישראל כאחת מ-15 המדינות המובילות בעולם באיכות החינוך בתחומי המתמטיקה, המדעים והטכנולוגיה, ולמקם את ישראל בעמדת זינוק מיטבית לקראת הרבע השני של המאה ה-21.

המשימה המשותפת הראשונה שהוגדרה – הכפלת מספר התלמידים העוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד – הושגה תוך ארבע שנים, לצידה נרשמה עליה משמעותית במספר הניגשים ל-5 יחידות לימוד במקצועות הפיסיקה והכימיה. פעולת היוזמה והשגת המשימה הציבו את נושא המצוינות המדעית על סדר היום הציבורי.

גרף מתמטיקה

 

TOP15- המשימה החדשה

עם השגת יעדיה של המשימה הראשונה, בחרו השותפים למנף את התשתיות שנבנו במסגרת היוזמה על מנת להמשיך ולפעול יחד לקידום החזון.

המשימה החדשה –  TOP15, יצאה לדרך ב-2021 במטרה לתת מענה לחסר בקרב תלמידי חט"ב ותיכון במיומנויות הנדרשות למצוינות בתחום המדעי-טכנולוגי. תובנה זו נתמכת ע"י בכירי התעשייה עתירת הידע, האקדמיה, והגופים הטכנולוגיים במערכת הביטחון. ימי משבר הקורונה הנכיחו ביתר שאת את היעדרן של מיומנויות אלו והעצימו את הצורך בהובלת שינוי מערכתי לטובת הקנייתן. גם דו"ח מבקר המדינה שפורסם במרץ 2021 הצביע על ליקוי מבני הגורם לכשל בהקניה של המיומנויות הנדרשות לתלמידי חט"ב. המבקר התייחס אל הצורך במדיניות כוללת ובתכנית אסטרטגית ייעודית להטמעת המיומנויות, בדגש על חטיבות הביניים, תוך אזכור נושאים כמו גמישות פדגוגית, פיתוח הערכה ומדידה, ואחרים – נושאים אלו יקבלו מענה במסגרת היוזמה.

המשימה החדשה מבקשת להקנות לתלמידי ישראל, תוך מיקוד בגילאי חט"ב, את המיומנויות החיוניות למצוינות בתחום החינוך המדעי-טכנולוגי – מיומנויות אשר יאפשרו את השתלבותם המיטבית והאיכותית בצבא, באקדמיה ובתעסוקה. מיומנויות אלו כוללות בין היתר פתרון בעיות מורכבות, למידה עצמאית לאורך זמן, חדשנות ויצירתיות, ויכולת קבלת החלטות. היוזמה שמה לה למטרה לעצב מענה מערכתי שיבטיח מתן הזדמנות שווה לכלל תלמידי ישראל, ועבור תלמידים בפריפריה ומאוכלוסיות ייחודיות בפרט.

רציונל מעודכן

 

TOP15 – מודל הפעולה

היוזמה פועלת בגישת קולקטיב אימפקט – אסטרטגיה לפתרון בעיה חברתית מורכבת, אשר פתרונה מחייב מהלך רב מגזרי מתואם.
שיתופים, כארגון שידרה מקצועי, מוביל למידה של הבעיה לעומק ומחבר בין כלל השחקנים הרלוונטיים ליצירת רשת שותפים – שיחד מתווה את האסטרטגיה ליצירת המענים הדרושים, ומוודאת את יישומם. התהליך מבוסס על חתירה להשגת יעדים מוגדרים, ומלווה במדידה של אימפקט, כך שיבטיח מענה ארוך טווח ובר קיימא ויוביל לשינוי מערכתי מהותי.

הרשת של יוזמת TOP15 מונה שותפים רבים, בהם חברות מובילות מתחומי ההייטק והתעשייה עתירת הידע, עמותות וארגונים מתחום החינוך, האקדמיה, היחידות הטכנולוגיות בצה"ל, פילנתרופיה ומנהיגות בכירה מקרב משרד החינוך ומשרד המדע והטכנולוגיה.

למאמר: סיפור יוזמת 5פי2 לקידום מצוינות מדעית-טכנולוגית בחינוך בישראל – לחצו כאן

 לאתר יוזמת TOP15 לחצו כאן  

להמשך קריאה
הצוות המקצועי
פזית הוכמן

פזית הוכמן

מנהלת יוזמת TOP15

בתחילת דרכה המקצועית עבדה פזית כעשור במגזר העסקי, ביצירת שיתופי פעולה בין חברות ישראליות וסיניות – הן במסגרת עבודתה בקונסוליה הישראלית בשנגחאי והן כמנהלת פיתוח עסקי בחברת בת של BDO זיו האפט. בתום תקופה זו, החלה את דרכה בעולם החברתי כמנהלת פיתוח משאבים בעמותה לחינוך טכנולוגי. בשנים האחרונות שימשה פזית מנהלת תכניות בג'וינט אלכא. במסגרת זו ניהלה את תכנית 'מובילים דיגיטליים לשלטון המקומי' וניהלה שותפויות רב מגזריות, בין היתר ניהול שותפות אזורית לפיתוח יוזמות כלכליות-חברתיות באשכול בית הכרם וכמנהלת תכניות במיזם 'מוארד' למיצוי משאבים ברשויות המקומיות הערביות. לפזית תואר ראשון בהצטיינות ביחסים בינ"ל ולימודי מזרח אסיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ו-MBA בהצטיינות מהמסלול האקדמי המכללה למינהל.  pazit.h@sheatufim.org.il

טל ילון

טל ילון

מנהלת שותפויות, יוזמת TOP15

טל הצטרפה אל יוזמת TOP15 לאחר שניהלה את 'הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה'. היא מביאה אל היוזמה את ניסיונה בניהול קואליציית ארגונים רב-מגזרית, אשר קידמה פתרון לבעיה מורכבת של מודרות קבועה של אוכלוסיות ייחודיות משוק התעסוקה. עוד במסגרת ניהול הפורום עסקה טל בפיתוח ידע ובפיתוח פרופסיית ניהול הגיוון. טל חברה בוועד המנהל של 'אמנסטי'- ארגון בינלאומי הפועל לקידום זכויות אדם. משפטנית בהשכלתה ובעלת תואר שני בהצטיינות יתרה במדיניות חינוך, עם התמחות בחינוך דמוקרטי, מאוניברסיטת תל אביב. tal.y@sheatufim.org.il

אמבת דוד

אמבת דוד

מובילת פרויקטים, יוזמת TOP15

בתפקידיה הקודמים צברה אמבת ניסיון רב בעבודה עם בני נוער ועם אוכלוסיות עולים במסגרות קהילתיות שונות. בעלת ניסיון בניהול מערכות חשבונאיות בשירותי בנקאות במסגרת עבודתה בבנק לאומי לישראל. במסגרת פעילותה בשיתופים ריכזה את פעילות 'המרחב'- מרחב השפעה לישראלים יוצאי אתיופיה, ובתוך כך הייתה אמונה על מערך התפעול והתיאום במרחב וכן על התקשורת בין חברי המרחב ועם שיתופים. אמבת למדה חינוך באוניברסיטה העברית בירושלים ובעלת תואר בוגר במשפטים (LL.B) מהמכללה האקדמית נתניה. סטודנטית לתואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב. emebet@sheatufim.org.il